Halaman

Sabtu, 27 Jun 2009

Khatam


Ya Allah, dengan Al-Quran, kurniakanlah kasih sayangMu kepadaku. Jadikan Al-Quran sebagai imam, cahaya, hidayah dan sumber rahmat bagiku.

Ya Allah, ingatkanku bila ada ayat-ayat yang aku lupa mengingatnya. Ajarkan padaku ayat-ayat yang daku bodoh memahaminya. kurniakan padaku kenikmatan membacanya sepanjang waktu, baik tengah malam atau tengah hari. jadikan al-quran bagiku sebagai hujjah, ya Rabbal 'Alamin.

Ya Allah, kurniakan kebaikan bagiku dalam beragama, yang merupakan kunci kehormatan bagi ku. Kurniakan kebaikan kepadakudi dunia, yang merupakan tempat aku menjalani hidup. Kurniakan kebaikan akhirat bagi ku, yang merupakan tempat aku kembali. Jadikan kehidupanku sentiasa lebih baik. Jadikan kematian sebagai kebebasan ku dar segala keburukan.

Ya Allah, jadikan umur terbaikku di penghujungnya, jadikan amal terbaikku di penutupnya, jadikan hari-hari terbaikku saat bertemu denganMu.

Ya Allah, aku memohon kepadamu kehidupan yang jembar, kematian yang normal, dan tempat kembali yang tidak menyedihkan dan terhindar dari prahara.

Ya Allah, aku memohon kepada permintaan terbaik, doa terbaik, kejayaan terbaik, ilmu terbaik, amal terbaik, pahala terbaik, kehidupan terbaik, kematian terbaik. Kuatkanlahku, beratkanlah timbangan kebajikanku, realisasikan keimananku, tinggikan derjatku, terima solatku, ampuni dosa-dosa ku dan aku memohon syurga tertinggi.

Ya Allah, aku memohon kurnia yang wajib Engkau berikan, ampunan yang harus Engkau kurniakan, keselamatan dari segala dosa, ghanimah dari segala kebajikan dan kemenangan mendapat syurga serta keselamatan dari api neraka.

Ya Allah, kurniakan kebaikan bagiku dalam segala urusan, berikan pahala kepadaku dalam segenap luka dunia dan siksa akhirat.

Ya Allah, anugerahkanlah untukku rasa takut kepadaMu yang membatasi antara aku dengan perbuatan maksiat kepadaMu, dan anugerahkanlah ketaatan kepadaMu yang akan menyampaikanku ke syurgaMu, anugerahkanlah pula keyakinan yang akan menyebabkan ringannya bagi kami segala musibah di dunia ini. Ya Allah, anugerahkanlah kenikmatan kepadaku melalui pendengaran, penglihatan, dan dalam kekuatanku selagi aku masih hidup, dan jadikanlah ia warisan dariku. Jadikanlah balasanku ke atas orang-orang yang menganiayaku, dan tolonglah daku terhadap orang-orang yang memusuhiku. Janganlah Engkau jadikan musibahku ada dalam urusan agamaku. Janganlah Engkau jadikan dunia ini adalah cita-citaku terbesar dan puncak dari ilmuku. Jangan Engkau jadikan berkuasa atasku orang-orang yang idak mengasihiku.

Ya Allah, jangan pernah Engkau tinggal dosa melainkan Engkau ampuni. Tidak ada kegalauan kecuali Engkau berikan jalan keluar, tidak ada hutang kecuali Engkau penuhi, dan tidak ada sau kebutuhan dunia dan akhirat kecuali Engkau penuhi, wahai Tuhan semesta alam.

Ya Rabbku, berikan kepadaku kebajikan di dunia dan kebajikan di akhirat, serta jagalah ku dari api neraka.

Semoga selawat san salam sentisa terlimpah curah kepada Nabi Muhammad, keluarga serta para sahabat terpilih.

Ameen, ya Rabbal 'Alamin.

Tiada ulasan: