Halaman

Khamis, 30 November 2006

permainan untuk direnungi

ini diciplak bulat-bulat dari email yang ibu saya forwardkan kepada saya..

PERMAINAN UNTUK DIRENUNGI

Seorang guru sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada murid-muridnya. Ia duduk di hadapan murid-muridnya. Ditangan kirinyaada kapur, ditangan kanannya ada pemadam.
Si guru berkata, "Saya punyai permainan… Caranya begini, ditangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan saya ada pemadam. Jika saya angkat kapur ini, maka katalah "kapur!", jika saya angkatpemadam ini, maka katakanlah "pemadam!"
Murid-muridnya pun mengertidan mengikutinya. Si guru berganti-gantian mengangkat antara kanan dan kiri tangannya, semakin lama semakin cepat.
Beberapa saat kemudian si guru kembali berkata, "Baik sekarang perhatikan, Jika saya angkat kapur, maka katakanlah "pemadam", jikasaya angkat pemadam, maka katakanlah "kapur",. Dan diulangi seperti tadi.
Tentu saja murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka sudah biasa dan tidak lagi kekok.
Selang beberapa saat permainan berhenti.
Si guru tersenyum kepada murid-muridnya.
Anak-anak, begitulah kita ummat Islam. Mulanya yang haq itu haq, yang bathil itu bathil.Kita begitu jelas membezakannya. Namun kemudian, musuh-musuh kita memaksa kita dengan berbagai cara, untuk menukarkan sesuatu dariyang haq menjadi bathil, dan sebaliknya. Pertama-tamanya mungkin akan sukar bagi kita menerima hal tersebut, tapi kalau terus didedahkan dengan cara-cara menarik oleh mereka, akhirnya lambatlaun kita akan terbiasa dengan hal itu. Dan mula dapat mengikutinya.
""Musuh-musuh kita tidak pernah berhenti membalik dan menukar nilai dan etika." "Keluar berdua-duaan, berkasih-kasihan tidak lagi suatu yang pelik, zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian yang seksi menjadi hal yang begitu lumrah, seks menjadi suatu hiburan dan trend, meterialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain-lain.""Semuanya sudah terbalik. Dan tanpa kita sedari, anda sedikit-sedikit menerimanya.
Faham?" Tanya guru kepada murid-muridnya.
"Faham cikgu…."

"Baik permainan kedua…" begitu guru melanjutkan.
Cikgu adaQur'an, cikgu akan letakkannya di tengah karpet. Sekarang andaberdiri diluar karpet. Permainannya adalah, bagaimana caranya mengambil Quran tersebut tanpa memijak karpet?" Murid-murid berfikir, Ada yang mencuda dengan tongkat dan lain-lain. Namun gagal.
Akhirnya Si guru memberikan jalan keluar,digulungnya karpet, dan diambil Quran tersebut. Ia memenuhi syarat,tidak memijak karpet.
"murid-murid, begitulah ummat Islam dan musuh-musuhnya… musuh-musuh Islam tidak akan memijak-mijak anda dengan terang-terang…kerana tentu anda akan menolaknya dengan mentah-mentah. Orang biasapun tak akan rela kalau Islam dihina dihadapan mereka. Tapi mereka akan mengulung anda perlahan-lahan dari pinggir, sehingga anda tidaksedar."
"Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibinatapak yang kuat. Begitulah ISLAM, jika ingin kuat, maka bangunkanlah aqidah yang kuat. Jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalautapaknya dibuang terlebih dahulu, tentu sahaja hiasan-hiasan dindingakan dikeluaarkan dan kerusi dipindahkan dahulu, Almari dibuang satupersatu, baru rumah dihancurkan. "
"Begitulah musuh-musuh Islam menhancurkan kita. Ia tidak akan menghentam terang-terangan, tapi ia akan perlahan-lahan melemahkan anda, Mulai dari perangai anda, cara hidup dan pakaian dan lain-lain, sehingga meskipun anda muslim, anda telah meninggalkan ajaran islam dan mengikuti cara yang mereka……… Dan itulah yang merekainginkan.".
" Ini semua adalah fenomena Ghazwul Fikri (PerangPemikiran). Dan inilah yang dijalankan oleh musuh kita…..
"Kenapa mereka tidak berani terang-terangan memijak kita cikgu?" Tanya mereka.
"Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang, misalnyaPerang Salib, Perang Tartar, dan lain-lain. Tapi sekarang tidaklagi. Begitulah Islam…. Kalau diserang perlahan-lahan, mereka tidak akan sedar, akhirnya hancur, tapi kalau diserang serentak terang-terangan, mereka akan bangkit serentak, baru mereka akan sedar."
"Murid-murid faham sekarang?"
"Faham cikgu."
"Kalau begitu, kita selesaikan pelajaran kita kali ini, dan mari kita berdoa dahulu sebelum pulang….Matahari bersinar terik tatkala anak-anak itu keluar meninggalkantempat belajar mereka dan masing-masing berfikir tentang apa yangdipelajari sebentar tadi……

hmm..ader ker cikgu2 kiter ajar benda ni kat sekolah?? ahaks..moga dapat dijadikan renungan untuk kita semua..

1 ulasan:

Siti Yusrina Nadihah Binti Jamaludin berkata...

salam hanan...alhamdulillah atas usaha menghasilkan blog sendiri..semoga perjuangan qalam ini diterima sbg amalan ibadah di sisiNya..Amin..

sekdr mengomentari entry ni..benar.."kebenaran itu satu dan tidak berbilang-bilang..kebenaran akan menang, manakala kebathilan akan lenyap.." ..ini janji Allah yg pasti dr al-quran..tp akak lupa ayat n surah mana...afwan atas kekurangan...huhu..

moga hanan tegar di atas jln ini..inshaAllah,amin..sama2 doakan ye...love u fillah =)